Millainen pyörä on hyvä minulle?
Polkupyörissä on vaihtoehtoja mistä valita. Meillä kaikilla on pyörää hankkiessa jonkinlaiset raamit johon pyörän tulee soveltua. Vaihtoehtojen edessä menee silti sormi helposti suuhun. Olennaista on, että mietit ainakin näitä kysymyksiä:
– Missä ajat pyörällä? Ajatko lyhyitä matkoja kaupungissa vai onko ajatuksena kenties kuntoilla maantiellä? Oletko innostunut mutkittelevista maastopoluista? Käyttötarkoituksen mukaan valitulla pyörällä ajaminen on mukavaa ja pyörä kestää käyttöä pidempään. Miten haluat ajaa? Leppoisasti, kuntoillen vai täysillä rymyten?
– Kuinka usein pyöräilet ja minkä pituisia matkoja? Tuleeko pyörä arki- vai harrastekäyttöön? Käytön ollessa satunnaista pyörään ei tarvitse satsata isosti. Aktiivisella harrastajalla korostuu rungon ja komponenttien laadukkuus jolloin satsaus on isompi ja budjettia tarvitaan enemmän.
– Ajatko pyörällä myös talvella? Ympärivuotisessa käytössä talvi antaa omat raaminsa pyörän valintaan. Renkaan tulee rullata myös lumessa ja loskassa.
– Millaisia varusteita tarvitset pyörään? Kuljetatko pyörälläsi kuormaa – lapsia, kauppakassia, retkeilyvarusteita? Useimmiten pyöriin ostetaan varusteet erikseen. Lokasuojat, seisontatuki, lukko sekä etu- ja takavalot ovat tavallisimmin valitut varusteet. Harrastajien pyörämalleissa myös polkimet ovat usein lisävaruste, jotta pyöräilijä voi valita juuri mieleisensä. Se, millaisessa käytössä pyöräsi tulee olemaan, ohjaa varusteiden valintaa.
Pyörissä on erilaisia komponentteja joista on mukava tietää ennen sopivan pyörän kartoittamista.
Runko
Runko on pyörän tärkein palikka. Hyvä ajettavuus syntyy oikeilla mittasuhteilla valmistetun rungon kautta. Tavallisia rungon valmistusmateriaaleja on alumiini, teräs ja hiilikuitu. Olennaista on, että runko on kunnolla tehty ja siihen on käytetty laadukasta valmistusmateriaalia. Kaikista yllämainituista materiaaleista voi tehdä sekä erittäin hyviä että erittäin huonoja runkoja, valmistustapoja ja laatuja on siis hyvin erilaisia. Alumiini on näistä käytetyin, ja siitä tehdään hyvin erilaisiin käyttötarkoituksiin soveltuvia sekä eri hintaluokissa liikkuvia runkoja.
Vaihteet
Vaihteilla säädät polkemisen sujuvaksi ajovauhdin mukaan. Eri pyörätyypeissä on erityyliset vaihteet. Kolme- ja seiskavaihteiset ovat napavaihteellisia, joissa vaihdetta vaihdetaan käsikahvan vierestä pyöräyttämällä. Kahdeksanvaihteisesta 12-vaihteisiin ovat ketjuvaihteisia, joissa vaihteiden vaihto tapahtuu oikean käden peukalolla ja etusormella painettavista vivuista. 12-vaihteisista ylöspäin pyörissä on takavaihtajan lisäksi etuvaihtaja, jota vaihdetaan vasemmalla kädellä. Kippurasarvisissa pyörissä ketjuvaihteiden vaihtomekanismi on molemmissa sarvissa ja vipuja väännetään sormin. Kaikenlaisia vaihteita oppii kyllä käyttämään muutamassa ajokerrassa.
Jarrut
Tutut jalkajarrut vai tehokkaat käsijarrut? Meillä myytävissä pyörissä jarrut on asennettu pyörätehtailla huomioiden jo valmiiksi pyörän käyttötarkoitus ja turvallisuus. Pyörätyypistä riippuen on olemassa jalkajarrulliset, jalka- ja etujarrulliset sekä käsijarrulliset pyörät. Maastossa, maantiellä ja kuntoiluajossa käsijarrut ovat ainoa oikea vaihtoehto. Yli kolmevaihteisessa pyörässä on aina myös etujarru, ja yli kahdeksanvaihteisissa pyörissä on aina käsijarrut. Jalkajarrut löytyvät ainoastaan leppoisaan ajoon tarkoitetuista pyöristä.
Renkaat
Mikä pyöränrengas soveltuu millekin alustalle? Pyörillä ajetaan tyypillisesti asfaltilla, soralla, metsäpoluilla ja lumella. Lähtökohtaisesti kapea ja sileä rengas rullaa keveimmin, mutta pito on huonoin. Toisessa ääripäässä taas leveä ja isoharppuinen rengas rullaa raskaammin mutta pito on paras. Asfaltilla ajoon kannattaa valita pyörä, jonka renkaat ovat kapeat ja matalakuvioiset. Maastorengas on korkeakuvioinen ja leveämpi. Plussa-kokoinen ja läski rengas kantaa hyvin lumessa ja pehmeässä maastossa. Monet retki- työmatkapyörät on varusteltu suhteellisen leveällä mutta matalakuvioisella renkaalla. Renkaita on saatavilla kaikenlaisille alustoille, ja moni rengas toimii hyvin useammallakin alustalla. Aktiiviharrastajat vaihtelevat pyöriinsä ajotyylilleen sopivimmat renkaat.
Runkokoko
Mittojesi mukaan valittu runkokoko on pyörässä se tärkein juttu. Jos runko on väärän kokoinen, ajomukavuus kärsii ja turvallisuus heikkenee. Usein sopivan koon joutuu valita kahden koon väliltä. Tällöin yleensä kannattaa valita kahdesta koosta se pienempi. Sopivan runkokoon arviointiin tarvitaan pituutesi sekä jalkavartesi sisämitta.
Pyörätyypit:
Kaupunkipyörät
Soveltuu arkikäyttöön ja leppoisaan ajamiseen kaupungissa. Valittavissa on miesten- tai naisten runkomalli. Vaihteita on yleensä 1-9 kpl ja jarruina useimmiten jalkajarru. Käytetään myös vanne- ja levyjarruja. Kaupunkipyörissä on yleensä valmiiksi lokasuojat, seisontatuki, soittokello ja usein myös tavarateline.
Hybridipyörät
Kaupunkipyörästä muokattu versio joka soveltuu hieman sporttisempaan ajoon asfaltilla ja sorateillä. Vaihteet ovat yleensä ketjuvaihteet jolloin sekä etu- että takajarrua hallitaan käsillä. Vaihteita voi olla 7-30kpl. Sopii hyvin työmatka-ajoon, pyörälenkkeilyyn ja varusteltuna trekking-mallina retkeilyyn.
Fitness-pyörät
Hybridipyörästä muokattu versio joka soveltuu sporttiseen ajoon samoille kohteille kuin hybridipyörä. Erotuksena hybridiin on kevyempi kokonaisuus, kapeammat ja sileämmät renkaat sekä matalampi ajoasento. Näillä ominaisuuksilla on mukavampi ajaa tavoitteellisia kuntolenkkejä. Voi verrata maantiepyörään, mutta ohjaustanko on suora.
Maantiepyörät
Nopein asfalttikiituri. Maantiepyörä on huippuunsa viritetty, kevyt ja virtaviivainen. Sen ominaispiirteitä ovat matala ajoasento, sileät ja kapeat renkaat jotka soveltuvat vain asfaltille, virtaviivainen rungon muoto ja droppitanko. Maantiepyöriä ovat kisakireät kilpurit, hieman rennommat harjoituskilpurit, sekä aerodynaamiset thriatlon-pyörät. Runkomateriaaleina on yleisimmin alumiini ja hiilikuitu.
Gravel- ja cyclocross-pyörät
Maantiepyöristä sovellettuja monipuolisempia sporttipyöriä. Cyclocross on maailmalla oma lajinsa, jossa kisataan välillä vaativassakin maastossa. Yleisimmin sitä käytetään kotimaassa treenilenkeillä, työmatkoilla ja retkeilyyn. Myös gravel-pyörillä ajetaan gravel-kilpailuja joissa ajetaan maantien sijaan hiekka-ja sorateitä.
Äkkiä katsottuna molemmat pyörät näyttävät maantiepyöriltä, mutta niissä on merkittäviä eroja: renkaat jotka soveltuvat myös hiekalle ja soralle, rennompi rungon geometria, monipuoliset varustelumahdollisuudet, kevyemmät vaihteiden välitykset sekä vankempi runko joka soveltuu paremmin kuorman kantamiseen ja epätasaisella alustalla ajamiseen.
Maastopyörät
Maasturit on tehty ennen kaikkea maastoon, mutta toimivat myös loistavina yleispyörinä. Perusominaisuuksia ovat jämäkkä ja matala runko, korkeakuvioiset ja leveät renkaat (1,95”-4,8”) sekä ketjuvaihteet ja levyjarrut. Vanteen ja renkaan yhteishalkaisija eli kiekkokoko on yleisimmin 27,5” – 29”. Maastopyöristä on monta erilaista versiota. Karkea jako on jäykkäperäiset pyörät ja täysjoustopyörät.
Jäykkäperäiset maasturit (hardtail) ovat etujoustollisia maastopyöriä joita on valittavana yleispyöristä aina kisakireisiin XC-pyöriin asti.
Täysjoustopyörissä on etujouston lisäksi takana iskunvaimennin joka on omiaan vaikeakulkuisilla poluilla, sillä se vähentää pyörän ylimääräistä liikehdintää ja lisää pitoa epätasaisella alustalla. Täysjoustoista on valittavina kevyt XC-pyörä (joustomatkaa 100-120mm), trail-pyörä (joustomatkaa 120-150mm) sekä trail-pyörän kaltainen mutta järeämpi enduro-pyörä.
Tarkempi jako sekä käyttötarkoitukset ovat seuraavanlaiset:
XC-pyörä
XC eli crosscountry. Ajetaan pitkiä ja vauhdikkaan teknisiä maastopolkuja kovaa. XC-pyöriä on niin jäykkäperäisiä kuin lyhyellä joustomatkalla olevia täysjoustoja. Tästä luokasta löytyy myös ne edullisimmat arkikäyttöön soveltuvat maasturit joiden käyttötarkoitus ei vaadi hintavia komponentteja ja runkoa. Kiekkokoko yleensä 29”.
Trail-pyörä
Trail-pyörä on se perinteinen pyörä maastopolkujen rymistelyyn. Se on hyvä sekä ajo-ominaisuuksiltaan että kestävyydeltään vaativammassa ja teknisessä maastossa. Yleensä täysjoustopyörä ja kiekkokoot 27,5” ja 29”.
Enduro-pyörä
Alamäkipainotteiseen, tekniseen ajoon vaativassa maastossa. Enduropyörät ovat rungoltaan ja renkailtaan järeitä, tehty rymistelyyn ja hyppyihin. Silti näillä polkee ihan hyvin myös perinteiset maastolenkit, vaikka rungon geometria on yleisesti ottaen alamäkipyörään viittaava. Kiekkokoot 27,5 ja 29”.
DH-pyörä
DH eli downhill, alamäki. DH-pyörällä ajetaan nimensä mukaisesti alamäkeen, niin lujaa kuin kuskista lähtee. Alamäkipyöräilyyn kuuluu vauhdikkaat hypyt, tiukat kaarteet ja kivikkoiset/juurakkoiset osuudet. Vaihteet ovat perinteiseen ajamiseen ”raskaat” rekä runkogeometria aggressiivisesti muotoiltu alamäkiajoon, joten alamäkipyörä ei sovellu yleisajoon. Runkokoot menevät DH-pyörissä hieman erilailla kuin perinteisissä maastopyörissä. Kiekkokoot 26”ja 27,5”.
Plussa-pyörä
Plussa-sanalla viitataan maastopyörän rengasleveyteen. Kun perinteisen maasturin rengasleveydet vaihtelevat 1,95” ja 2,75” välillä, plussa-pyörissä leveys on 2,6” – 3,0”. Tällaisen leveämmän renkaan etuja ovat erinomainen pito sekä maastonmuotojen ”lieventäminen”. Kun plussaa vertaa leveämpään renkaaseen eli läskirenkaaseen, etuna taas on parempi ohjautuvuus ja keveämpi tuntuma ajaessa.
Fatbike
Läskipyörä eli paksuilla renkailla varusteltu maastopyörä. Rengasleveys on yleensä 4” ja ylöspäin. Läskipyöriä on sekä kokonaan jäykkiä, etujoustollisia että täysjoustoja. Pyörä on kehitetty alunperin talviajoon, sillä paksu rengas kantaa hyvin pehmeämmässä maastossa. Nykyään läskipyörät soveltuvat hyvin monipuoliseen maastoajoon ympäri vuoden. Ajotuntumaa voi säädellä rengaspaineita lisäämällä tai vähentämällä. Fatbikella ajamista voisi kutsua ensituntumalta leppoisaksi!
Sähköpyörät
Polkupyörä, joka on varusteltu sähkömoottorilla. Moottori avustaa polkemista 25km/h vauhtiin saakka. Avustustehoa voi säätää ajon aikana tarpeen mukaan. Sähköpyöriä on kaikenlaisia malleja aina kaupunkipyöristä läskipyöriin. Itselle sopivaa sähköpyörää kannattaakin alkaa kartoittamaan samoilla keinoilla kuin luomupyörääkin. Ajotuntumaltaan mukavin vaihtoehto on sellainen, jossa moottori sijaitsee keskiössä eli poljinkampien välissä. Tämä on myös se yleisimmin käytettu malli. Mitä kovempaa poljet, sitä enemmän pyörä antaa avustusta. Edullisempia etuvetoisia sähköpyöriä on myös vaihtoehtona. Joissakin tapauksissa moottori sijaitsee takapyörän keskellä eli takanavassa.
Yhdellä akun latauksella ajaa karkeasti 50-150km. Luvut ovat suuntaa-antavia, sillä akun kestävyyteen vaikuttaa olennaisesti maaston muodot, ilman lämpötila sekä käytetty avustusteho.
Temppupyörät
BMX-pyörä on tehty temppuiluun ja hyppyihin. Voidaan hypätä isoja hyppyjä, temppuilla tasamaalla ja parkeissa sekä ajaa crossiradalla kilpaa. Kiekkokoko 20”.
Dirt-pyörä on tehty korkeisiin hyppyihin ja isoihin temppuihin. Ajetaan dirttiparkeissa, täynnä maasta muovattuja isoja hyppyreitä.
Pyöräharrastajilla on usein useampi pyörä, jotta ei tarvitse tyytyä kompromisseihin. Kuten muihinkin harrastuksiin pätee, pyöräilyssäkin kokemus rikastuttaa ja helpottaa jatkohankintoja. Budjettia tarvitaan pyörän hankintaan muutamasta sadasta tuhansiin euroihin. Usein pyörä ostetaan rahoituksella.